Trh a konkurencia
Trh bez konkurencie nemôže fungovať.
Konkurencia- je voľná súťaž, ktorá môže byť na strane ponuky aj dopytu. Na strane ponuky rozlišujeme cenovú a necenovú konkurenciu.
Cenová konkurencia- dať čo najnižšiu cenu aby sme nalákali čo najviac spotrebiteľov.
Necenová konkurencia- využijeme dizaj, kvalitu, reklamu, servis.
Na strane dopytu rozlišujeme dokonalú a nedokonalú konkurenciu.
Dokonalá konkurencia- všetci majú rovnaké východiskové podmienky.
Nedokonalá konkurencia- v praxi je bežná; monopol- na trhu prevláda jeden výrobca určitého produktu a preto je cena výrazne vyššia ako rovnovážna cena; u nás máme protimonopolný úrad, ktorého úlohou je brániť vzniku monopolov.
Monopolistická konkurencia- je to viacero firiem, ktoré vyrábajú určitý produkt.
Oligopol- na trhu je malý počet firiem (veľké firmy) ktoré na trh nepustia menších výrobcov.